Kotisivut yritykselle, mutta tekijä haussa? Muistilista yritykselle

Kotisivut yritykselle tarvittaisiin, mutta satojen eri digi- ja mainostoimistojen vertailu tuntuu mahdottomalta, kun yhdestäkään ei saa selkeää kuvaa mitä kaikkea pakettiin kuuluu?

Totta on, että meitä yritysten kotisivujen tekijöitä on moneen junaan, aina siskonpojista suuriin mainostoimistoihin. Ja tokihan sinne joukkoon muutama ihan rehti kusettajakin mahtuu! Tämän vuoksi arvelin, että pieni muistilistani saattaa jelpata onnensa etsijää:

 

1. Onko taholla, joka haluaa toteuttaa kotisivut yritykselle riittävän ammattimaiset kotisivut itsellään?

Ensimmäisenä se tärkein. Eli ne tekijän omat yrityksen kotisivut. Media-alalla kuulee jatkuvasti muka-nokkelana letkautuksena vanhan typerän sanonnan ”Suutarin lapsilla ei ole kenkiä”. Tarkoittaa siis tässä tapauksessa sitä, että sivustoja tekevien firmojen omat kotisivut ovat aivan persiistä reväistyt.

Jos tekijän päätyönä on toteuttaa ne teidän kotisivut yritykselle (kuten minulla), tekijän oman sivuston jos minkä tulisi huokua vahvaa ammattitaitoa.

 

kotisivut-ja-tekija-haussa-muistilista-05
Egoani pönkittääkseni nostan tähän heti esiin oman Digitoimisto Olbedesignin kotisivut.

 

2. Varmista, että taho, jonka olisi määrä toteuttaa ne teidän kotisivut yritykselle on ylipäätään oikeasti olemassa

Varmistu aina yrityksen tai tekijän olemassaolosta. Vaikka tekijä olisikin tuotteistanut ja brändännyt palvelunsa, tulee yrityksestä löytyä aina vähintään kunnolliset yhteystiedot. Mielellään Suomesta, ihan jo lainsäädännön kannalta.

Netti on väärällään epämääräisiä sivustoja, josta saat tilattua epämääräiset kotisivut. Halvalla, tottakai. Näissä on aina riskinsä. Kutkutus on suuri, kun ilmaiseksi tarjotaan, mutta mahdolliset ongelmatilanteetkin tulee huomioida.

Epämääräinen, tavoittamaton — ehkä jopa keksitty — tekijätaho pystyy pahimmassa tapauksessa jopa anastamaan omaisuuttasi. Siis verkkotunnuksen tai sivuston palvelinpuolen sisältöä, esimerkiksi asiakastietokantasi. Ja keksittyä firmaa et saa edes vastuuseen teoistaan!

Huolehdi siis aina, että tilaat suomalaiselta yritykseltä, joka löytyy YTJ-palvelusta.

 

 

kotisivut-ja-tekija-haussa-muistilista-01
Luotettavan yrityksen yhteystietosivu EI näytä tältä.

 

3. Onko yrityksen sosiaalisen median kanavat ”vähän liiankin suosittuja”?

Suomalaisten yritysten Facebook-sivuilla ei mitenkään ultimaalisia tykkäysarmeijoita nähdä. Yleensä kotisivuja valmistavien yritysten somesivuilla näkee joistakin kymmenistä muutamiin satoihin tykkääjää.

Tässä on ihan selkeä syy se, että myydään palveluja yrityksille. Harvempi yritysjohtaja kliksuttelee päivät pitkät tykkäyksiä. Kuluttajapuolella asia on toki eri. Siellä vahvat tuote- ja brändisivut saattavat kerätä jopa kymmeniä tuhansia seuraajia. Useimmat yritykset tyytyvät siihen mitä saavat, onhan kyseessä sentään aidosti firmasta tykkäävät ihmiset. Palvellaan siis heitä.

Sitten on tämä toinen porukka.

Joku saattaa vielä muistaa vuosien takaa eräänkin ADsite-jupakan, jossa ilmeni, että yritys myi asiakasyritykselle intialaisia ja venäläisiä tykkääjiä — jotka eivät edes eläessään tule koskaan ostamaan tuotteita! Tästä on jopa suoranaista haittaa roskatykkääjien ”saajalle”.

 

kotisivut-ja-tekija-haussa-muistilista
Rakastetuksi tuleminen ei ole koskaan ollut näin helppoa! Naps vaan ja olet rakas!

 

Suosituksi yhdessä yössä

Ovat tainneet itsekin maistaa kuuluisuutta, sillä yrityksen Facebook-sivulla on huikeat 1323 tykkääjää! Siis yli tuplasti enemmän, kuin Bob Helsingillä*, joka sentäs on yksi kovimmista suomalaisista mainostoimistoista!

Tämä on mielestäni myös jokseenkin varoittava esimerkki. Mutta ehkäpä tämä on vain kateellisen panettelua, sillä itse en samoihin lukemiin ole päässyt. Mutta, vaikka Olbedesignilla on kirjoitushetkellä ”vain” 182 tykkääjää Facebookissa, ainakin ne ovat oikeita ihmisiä. Ja ihania sellaisia!

* Kirjoitushetkellä 678 tykkäystä. Onneksi olkoon.

 

 

4. Onko yrityksen sosiaalinen media lainkaan ajantasalla?

Ylempään viitaten, kannattaa huomioida myös, koska yritys on päivittänyt mitään somekanavilleen. Jos edellinen päivitys on joululta 2013, yrityksen oma markkinointi ei vaikuta kovin pirteältä. Mitä on tapahtunut?

Mutta eipä siinä, kyllä Olbedesigninkin somekanavat ovat vuoroin hiljaa useammankin viikon. Välillä yksi kanava on aktiivisempi, toisinaan sitten joku toinen. Eihän sitä nyt jumalauta kaikkeen veny yksi ihminen! Mutta seuraamalla kaikkia niitä, voit todeta, että yritystä pyörittävä henkilö on yhä jotakuinkin hengissä.

 

5. Myykö tekijä kotisivut yritykselle epäilyttävän halvalla?

Jos joku myy tosissaan kotisivuja yritykselle, sanotaan vaikkapa 75 euron hintaan, tekijätaho itse ei voi olla oikea yritys. Ei ainakaan kovin pitkäikäinen sellainen. Voit sivuuttaa aika huoletta nämä kikkailijat, sillä todennäköisesti et tule saamaan sieltä yrityksellesi mitenkään varteenotettavaa lopputulosta.

Muistathan: brändin korjaaminen maksaa monin verroin enemmän kuin sen luominen. Siksi kannattaa ehdottomasti panostaa alkuvaiheessa aikaa ja rahaa laadukkaaseen aloitukseen. Paskasta ei saa konvehtia.

 

kotisivut-ja-tekija-haussa-muistilista
Miten hyvää odotat halvalla saavasi, kun kyseessä on yrityksesi brändi?

 

 

Loppusanat

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua etsiessäsi kotisivujen tekijää yrityksellenne. Tokihan saatan olla väärässäkin näiden suhteen, ovat varmaan ihan mukavia tekijöitä kaikki, mutta varovaisuus kannattaa.

Uskon, että tämän jälkeen ainakin osaat havaita parit varoittavat esimerkit, jos ei muuta.

Minkälaisia epäilyttäviä hiippareita sinä olet kohdannut netissä? Kommentoi!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Huomaathan, että arvostan omalla nimelläsi jättämääsi vastausta hassunhauskojen nimimerkkien takaa huutelemista korkeammalle. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista eikä paljasteta NSA:lle, mutta se mahdollistaa yhteydenottoni tarvittaessa — jospa kommentissasi olisi uuden jutun aihetta? Tarkistan ensimmäisen viestisi aina käsin roskapostin ja laittomuuksien varalta, mutta pääsääntöisesti kaikki kommentit kyllä julkaistaan sisällöstä tai mielipiteestä riippumatta kun vain maltat odottaa. Relax.