Y U DO DIS??

Kotisivujen hinta — kuinka vaikeaksi sen voi tehdä?

Mikäli koskaan olet etsinyt kotisivujen tekijää, olet varmasti törmännyt erilaisiin, toistaan hankalampiin tapoihin yrittää saada selville kotisivujen hinta. Pääsääntöisesti käytössä on viisi tapaa, joissa kussakin on puolensa.

 

1. Kotisivut, joiden hinta on tarkoin varjeltu salaisuus

Hinnan arvaaminen on yleisin tapa myydä kotisivuja. Itse en ihan ymmärrä, ketä tämä palvelee, mutta näin se vain on. Koska näin se on aina ollut. Etenkin suuremmat mainos- ja digitoimistot, joiden palveluista saat pulittaa helposti viisinumeroisia summia, tarjoavat yleensä vain yhtä vaihtoehtoa: ”Pyydä tarjous.”

Kotisivujen hinta määräytyy siis kerta toisensa jälkeen täysin tähtisumujen ja horoskooppien varassa.

Tämä ei jätä paljoa vertailuvaraa. Ja kun kotisivujen sisältökin on useimmiten vähäisenlaista, on myös mahdollisen tilauksen sisältöä mahdoton arvailla. Työnäytteitä saattaa ehkä löytää, vaikka nekin ovat usein vain suurten asiakkaiden logoja.

Sanoisin, että tämä on kotisivujen hinnoittelumetodeista kehnoin ja vanhanaikaisin. Asiakas ei voi koskaan tietää, saako hän parhaan hinnan. Vai määräytyykö hinta kenties tällä(kin) kertaa hänen yrityksensä koon mukaan, ei suinkaan tarpeiden?

Lisäksi tämä tapa kuluttaa suht paljon arvokasta työskentelyenergiaa molemmin puolin. Siinä käydään tarjousrumbaa ja neuvottelua ehkä useita päiviä, ennen kuin saa todella tietää, paljonko tulisi budjettia varata tätä projektia varten. Ja onko ylipäätään rahkeita edes harkita moista.

 

2. Kotisivut, joiden hinta selviää vain tivaamalla

Pienemmät toimistot, joilla mitään hintoja näkyy, antavat yleensä vain ”alkaen-hinnan”, eli joku pohjasumma, josta aletaan sitten hieromaan sopivaa hintaa. Riippuen tietysti, haluatko kunnon nettisivut vai kevyen mainossivun.

Toisinaan menee sitten jo vähän selittelyksi. Kuitenkin tässäkin on pohjimmiltaan kyse vain ykköskohdan arvausmetodista. Jätän nyt tietoisesti linkittämättä allaolevan pätkän sivullisten suojelemiseksi, mutta tämäkin on yksi tapa:

”Tässä vastaus sinulle, joka mietit, paljonkohan koko lysti tulee kokonaisuudessaan maksamaan. Sivuston hintaan vaikuttaa moni tekijä, kuten sivujen määrä, valmis materiaali, kuvat, sivuston visuaalisen ilmeen haluttu taso, eri layouttien määrä, erilaiset toiminnot, kuten lomakkeet ja bannerit ym. Lisäksi sivuille kannattaa lisätä muun muassa metatiedot sekä tehdä paljon muuta hakukoneoptimointia. Niin ja sivuille kannattaa asettaa myös seurantatyökalu Google Analytics jne. Ymmärräthän varmasti, että jokaiselle sivustolle rakentuu kokonaisuudessaan täysin oma hinta.”

Eipä tuossakaan mitään pahaa ole, ihan tottahan siinä puhutaan, mutta tilaaminen vain on aivan helvetin vaikeaa melko kömpelöä asiakkaan näkökulmasta.

 

3. ”Aina tarjouksessa”-kotisivut

Tämä on tuttua halpahallien kirkuvista hintalapuista. Etenkin niin kutsuttujen kotisivutehtaiden suosiossa on myydä mahdollisimman halvalla mahdollisimman helppoa bulkkisivustoa. Kotisivujen hinta pyritään pitämään minimissä. Eli niin vähän kustomointia kuin mahdollista. Ja myyntikoneisto sen kun murskaa, jauhaa, ei hetken rauhaa. Useimmiten työt teetetään vieläpä ulkomailla muutamalla dollarilla. Esimerkiksi Intiassa sikäläisillä koodareilla. Johan sieltä saa some-tykkäyksetkin.

Nämä tehtailijat julkaisevatkin sitten viikossa jopa viidet nettisivut yrityksille, mistä voinee vetää omat oikoset johtopäätöksensä laadun suhteen. Ei siinä ehditä juuri asiakasta miellyttämään — duunissahan sitä ollaan!

Tämä voi tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta jos budjetti on rajallinen, mutta kannattaa harkita tarkkaan. ”Halvalla” kun jotain saat, on todennäköistä, että myös palvelu ja tuotteen laatu on sitä. Jatkossa, mikäli ongelmia ilmenee, saattaa tulla mutkia matkaan.

Toisaalta, onhan minullakin tietysti myynnissä tuo Olbedesign Wombat™, joka lupaa vähän, mutta ei anna mitään. En voi suositella.

kotisivujen hinta Olbedesign Wombat™
Olbedesign Wombat™ on aina yhtä halpa — ja aina ihan yhtä huono. Älä osta.

 

 

4. Kotisivujen hinta kuukausilaskutuksena

Sitten tulevat nämä erinäiset kotisivukoneet. Oma näkemykseni on, että ne ovat pitkässä juoksussa aika kallis vaihtoehto, mutta lyhyempikestoisiin kampanjoihin tai sivustoihin ne kelpaavat hintansa puolesta. Jos et tarvitse mitään spesiaalia, siis.

Kannattaa todella tarkkaan pohtia, onko yrityksen kuinka järkevää vaikkapa kolmen vuoden tähtäimellä maksaa kotikutoisen näköisistä sivuista joka kuukausi muutama kymppi. Vaikka ”itse tekemällä säästit taas”, näiden kotisivujen hinta kasvaa äkkiä kalliimmaksi sen sijaan, että oltaisiin tilattu koko suunnittelu- ja toteutusprosessi ammattilaiselta, jolla on vastuu lopputuloksesta.

Brändin uusiminen ja uskottavuuden rakentaminen myöhemmin maksaa hunajaa. Miksemme siis tekisi sitä heti alusta lähtien kunnolla?

Vaikka pienehkö kuukausimaksu voi tuntua aluksi sopivan kevyeltä kassavirtaan, se alkaa vuosien mittaan olemaan jo aikamoinen joki. Ja koko hinta vain siitä ilosta, että olet päivittänyt sivuille vuotuisesti ne pakolliset joulu- ja juhannusterveiset. Ehkä jonkun yrityspäivityksenkin siinä välissä.

Siitä pääsemmekin sitten viidenteen hinnoittelumetodiin. Tapaan, jonka koen edullisimmaksi ja brändinluonnin kannalta rakentavimmaksi hinnoittelutavaksi. Vaikka kyllähän se hinnan näkeminen aina kauhistuttaa meitä hintaralleihin tottuneita suomalaisia.

 

kotisivujen hinta
Tyylikästä parallax-sivustoa ei pystytä toteuttamaan kahden markan kotisivukoneilla. Eikä se kyllä helppoa käsityönäkään ole. (Lue lisää Lentorepun sivustosta)

 

5. Kotisivut, pakettihinta

Tässä nostan tietysti esiin oman tapani hinnoitella. Kirjoitan nyt siis täysin puolueellisesti, mutta mieti asiaa hetki tykönäsi, olisiko puheissani kenties mitään perää?

Kiinteä pakettihinta palvelee kaikkia. Kotisivujen tekijää etsivät asiakkaat näkevät heti minkälaisen loven hankinta tulee tekemään budjettiin, mikä on usein hyvin tärkeä kriteeri. Myös tekijä tietää heti, mitä tulee työstä saamaan. Väsyttävät tarjouskilpakusetukset jäävät vähemmälle ja tehokkain aivotyöskentelyaika saadaan valjastettua projektien eteenpäin viemiseen.

Kuten olet saattanut huomatakin, uudistin Olbedesignin sivuston täysin vähän aikaa sitten. Nyt näet pakettien sisällön helposti heti, ja kotisivujen hinta on vakio. Se on kaikille sama, yrityksesi koosta huolimatta.

Myönnettäköön, että hieman sorrun ylläolevaan kakkosmetodiin, koska pakettien kustomoinnin yhteydessä keskustelemme asiakkaan kanssa tarkemmin hinta-arviosta. Mutta jos peruspaketti riittää tarpeisiin, on asiakkaan helppo valita niistä sopivin.

Ja täytyy tietysti muistaa, että kotisivut ovat yksi yrityksen markkinoinnin väline, joiden on tarkoitus tuottaa rahaa jatkossa. Kiinteä pakettihinta vain auttaa helpottamaan laskutoimituksia, joita tilatessa pähkäillään. On helpompi laskea, paljonko tarvitsee myydä, että tilauskustannus kuolettuu.

 

Loppusanat, eli miksi valitsin tämän aiheen?

No, totuus tunnetusti tulee kansan syvien rivien välistä. Olipa kyseessä sitten politiikka tai yritysmaailma. Tämän tekstin intouduin kirjoittamaan saatuani Suomi24:n laatufoorumilla aina yhtä tyylikkään kommentin sivustostani:

kotisivujen hinta
Asiallinen palaute on aina paikallaan.

 

Että näin.

 

Muita aiheeseen liittyviä kirjoituksia:

Ei ne halvimmat, vaan ne hyvät kotisivut yritykselle
Nettisivuntekijän apuohjelmat (jos olet tee-se-itse-tyyppi)

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomaathan, että arvostan omalla nimelläsi jättämääsi vastausta hassunhauskojen nimimerkkien takaa huutelemista korkeammalle. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista eikä paljasteta NSA:lle, mutta se mahdollistaa yhteydenottoni tarvittaessa — jospa kommentissasi olisi uuden jutun aihetta? Tarkistan ensimmäisen viestisi aina käsin roskapostin ja laittomuuksien varalta, mutta pääsääntöisesti kaikki kommentit kyllä julkaistaan sisällöstä tai mielipiteestä riippumatta kun vain maltat odottaa. Relax.