Kaikenkattava uudistus
Olbedesign toteutti uuden ilmeen luvialaiselle tyrnitilalle lähestulkoon omatoimisesti alusta loppuun. Vain esite ja etikettitarrat painatettiin asiakkaan toimesta. Ja tietysti itse mehu, joka sekin tuo tärkeän osansa värimaailmaan.
Uudistettu yritysilme toteutettiin vaiheittain, sillä se sisältää suht paljon erilaisia juttuja. Tässä kirjoituksessa käyn läpi tekeleitäni.
Yhteistyö on mukavaa
Näin yhdenmiehen yrityksenä tämä projekti vaati suht pitkän ja intensiivisen yhteistyöjakson asiakkaan kanssa. Onnekseni yhteistyö oli jälleen kerran erittäin hedelmällistä ja sujui miellyttävästi molempien näkökulmasta. Näin ainakin haluan uskoa.
”Tilasimme Olbedesignilta Koivun Tyrnitilan yritysilmeen uudistustyön. Projekti sisälsi verkkokaupan ja kotisivun suunnittelun ja toteutuksen, logon, yritysesitteen, käyntikortit sekä mehupullojen etiketit. Olemme erittäin tyytyväisiä raikkaaseen ja yhtenäiseen lopputulokseen sekä yhteistyöhön Ollin kanssa.”— Anneli Koivu, Koivun Tyrnitila

20 v. juhlavuosi
Koivun Tyrnitila on perustettu 1993, joten kuluva vuosi on ollut mitä mainioin aika uudistaa yritysilme kokonaisvaltaisesti. Nyt lähtee taas uusi vaihde käyntiin ja verkkomyynti tulee mukaan kuvioihin aiemman, hankalahkon ”etämyynnin” tilalle. Etenkään verkossa tällaista tuotetta myyviä putiikkeja ei Suomessa kovin montaa ole. Vielä.
Ja vaikka itse sanonkin, kyllä tämä kauppa niistä vähäisistä ylivoimaisesti hienoin on.
Koivun Tyrnitilan uudistettu yritysilme sisältää kaiken tämän:
- logo
- mehupullojen etiketit
- verkkokauppa
- kotisivut
- käyntikortit
- esite
- tuotevalokuvaus
- tekstisuunnittelu (copywriting)*
- kirjasinhankinnat
* Tekstisuunnittelun osalta olin apuna soveltuvin osin. Suurin osa teksteistä on Koivujen omaa hengentuotosta.
Siis mikä pirun tyrni??
Säästän sinut googlaamiselta. Tämän se hakusi kuitenkin antaisi ensimmäisenä:
”Tyrni (Hippophaë rhamnoides) on hopeapensaskasveihin (Elaeagnaceae) kuuluva piikikäs, C-vitamiinipitoisia marjoja tuottava pensas tai puumainen pensas. Tyrni kasvaa laajalla alueella Euraasiassa.” — Wikipedia
Näin. Ei ollut turha päivä tämäkään päivä. Aina sitä oppii jotakin erittäin hyödyllistä.
Kaikki lähti logosta

Koivun Tyrnitila tarvitsi mehupulloihinsa etiketit hyvissä ajoin ennen loppukesällä starttaavaa laajaa markkinakiertuettaan, joten suunnittelu lähti käyntiin logosta. Ideoin logoon maanläheisen, ”tussilla piirretyn” ilmeen, jota tuetaan yritysilmeen kaikissa tuotteissa ja suunnittelussa.
Etiketit mehupulloihin

Kun muutamista luonnoksista oli valittu mieleinen logo ja siitä vielä hiottu lopullinen versio, oli aika siirtyä etikettien suunnitteluun. Etiketit suunnittelin annettujen mittojen mukaan, kaksi erilaista. Yksi sopien sekä 0,33-litraiseen että puolen litran pulloon, toinen litran pulloon.
Väriksi etiketille valikoitui vihreä-valko-musta, sillä se sointuu reippaan harmonisesti yhteen kirkkaan oranssin mehun kanssa. Myös putelin valkoinen sulkijamekanismi tukee etiketin värimaailmaa saaden aikaan kokonaisvaltaisen, unohtumattoman kokemuksen.
Etiketti on tarkoituksellisesti vähäeleinen ja ilmava, sillä mehuja myydään pääasiallisesti toreilla ja markkinoilla. Torivilinässä sekava etiketti tuskin erottuu edukseen.
Sangen hieno verkkokauppa

Kun etiketit oli saatu painoon, seuraavaksi luontevin vaihe olikin sitten verkkokauppa. Tuotteen kysyntä on ollut jo pitkään kasvussa ja mehut oli saatava näyttävästi esille myös verkkoon.
Tämä oli jo toinen MyCashflow’lla luomani verkkokauppa, ja sanottakoon, ettei tämäkään työnäyte nyt ihan huono ole, kun sitä tarkemmin ajattelee. Ainakaan jos halvempiin vertaa. Kuten aiemminkin, tässäkin on kustomoitua sisältöä MyCashflow’n perusominaisuuksiin verraten.
Jos malttisi on pienen lapsen tasolla, voit käydä heti ihmettelemässä kauppaa, mutta kerrottakoon, että sinua odottaa elämäsi tarjousylläri jos jatkat määrätietoisesti lukemistasi loppuun asti. Lukien. Loppuun asti.
Hyvät kotisivut yritykselle

Ja mitäpä olisi verkkokauppa ilman sitä tukevaa kotisivustoa? Aika löysää. Siispä suunnittelin Koivun Tyrnitilalle myös mainiot verkkosivut. Kotisivuilla voidaan julkaista enemmän erilaista informatiivista sisältöä, kun kauppa itsessään keskittyy lähes poikkeuksetta vain myyntiin.
Herkullisia tyrnireseptejä
Kotisivuilla toteutettiin myös Annelin toivoma reseptit-osio, joka olisi ollut hankala pelkän MyCashflow’n avulla toteuttaa. Siinä kun sisäinen linkitys on aika onnetonta. Reseptit ovat Koivun Tyrnitilan omia. Arvelisin olevan varsin maistuvaisia, joskaan vielä en ole itse päässyt testaamaan. Ehkä silti vielä jonakin päivänä otan itseäni niskasta kiinni ja taikoa turautan herkkuleivonnaiset annettujen ohjeiden mukaisesti. Suut makiaks!
Näyttävät käyntikortit

Ja kuten sanottua, yritysilme vaatii myös ne käyntikortit. Tämä oli helppo valinta. Helppo siksi, että Olbedesign Meerkats™ on valmis paketti, jossa tilaaja saa kaiken paketin hinnalla, sisältäen niin painatus- kuin postituskulutkin. Lisäksi korttipakkaan saadaan käyntikortit erilaisilla taustakuvilla — nekin ovat tässä tapauksessa Olbedesignin tuotantoa! Mieletöntä, vai mitä. Näin helposti ja hauskasti kaikki samasta puljusta.
Esite on mukava tapa jakaa tarjouskoodia

Suunnittelin myös A5-kokoisen esitteen, jota tullaan jakamaan markkinoilla. Siinä käytettiin samoja elementtejä ja kuvamateriaalia kuin muillakin yritysilmeen osa-alueilla. Esite suunniteltiin ajattomaksi ja siinä on myös on vapaa kenttä kulloinkin voimassa olevaa tarjouskoodia varten. Koodi toimii verkkokaupassa asioidessa (jatka lukemista jos tarjoukset maittavat!).
Olbedesign tuotevalokuvaus

En tiedä, mitä mieltä olet ollut näkemistäsi tyrnimehukuvista, mutta tosiaan, nekin ovat ehtaa Olbedesign-tuotosta. Pidit niistä tai et. Vaikka studiossa saataisiin varmasti photoshopatumpia mehukkaampia kuvia, olen kyllä sitä mieltä, että erityisesti tämä tuote tulee kuvata lähellä alkuperäisiä olosuhteitaan. Eli meren välittömässä läheisyydessä.

Pientä jelppiä siellä sun täällä
Autoin siellä täällä myös tekstin luonnissa miten kykenin. Vaikka kyllä lopputulos syntyi pitkälti Annelin kynästä. Tekstejä toistuvasti palloteltuamme päädyimme useimmiten yhteistuumin parhaaseen versioon.

Tarjous Olbedesignin blogin lukijoille!
Anneli halusi antaa blogini lukijoille jaettavaksi tarjouskoodin, jota käyttämällä saat itsellesi tai kaveriporukalle ihan kelpo edun Koivun Tyrnitilan verkkokaupassa. Voin suositella.
// tarjouskoodisi: olbedesign
Koodia käyttämällä saat ilmaisen postituksen kaikkiin yli 50 euron tilauksiin lähimpään Smart Postiisi. Tarjouskoodin pääset antamaan lopuksi kassalla, kun olet valmis tilaamaan.
Alennuskoodi on voimassa 30.11.2013 asti. Ota siis ja testaa nyt tätä raikkaan makuista superfoodia vaikka koko perheen voimin! — Ja muistathan kertoa Ollilta terveiset, toim.huom.
Katso myös nämä projektit blogissa:
Lentorepulle täysin uusittu, hieman ronskimpi yritysilme (1/3)
Olbedesignilta upeat parallax-kotisivut yritykselle (2/3)
Lentorepulle uudet hienot käyntikortit (3/3)
Verkkokauppa ja kotisivut yritykselle Nouseva Myrsky
Kyllä on hyviä ainakin marjat,mutta montako kappaletta pitäs ottaa päivässä marjoja ??Olen ottanut 10-marjaa ja syön ne ihan siitä vaan.Kyllä mehukin on hyvää, mutta olemme käyttäneet vallan marjoja!!T.Marjatta
Kiitos Marjatta kommentistasi!
Kukin tyylillään, mutta sanoisin, että kannattaa kokeilla myös mehua. Se pistää sukat pyörimään jaloissa.