Käytettävyys nettipalveluissa — 7 helpotusta elämääsi hidastamaan

Miksi nettipalvelut kiusaavat asiakkaitaan?

Harva liikeidea perustuu siihen, että maksavaa asiakasta väsytetään, härnätään ja kiusataan tarpeettomasti. Näin toimitaan korkeintaan jossain oudoissa extreme-harrastuksissa. Tai pitäisi toimia.

Asiakkaiden rääkkääminen tuntuu olevan yllättävänkin monen yrityksen sivustoille erikseen luotu ominaisuus. Perustuuko sinun yrityksesi sivusto ajatukselle asiakkaan hankalammasta arjesta?

 

1. Haluaisitko tietää säätiedot, miltä juuri nyt ulkona näyttää?

Joku viisas iltapäivälehtien digipuolella on keksinyt, että käytettävyys on sitä, kun autat lukijaa näkemään paikalliset säätiedot puhelimensa ruudulla. Ja täytyyhän sitä tietysti erikseen tiedustella joka kerta kun sivun avaa, jos edelliskerralla  lukija ei tätä ymmärtänyt haluta.

 

Nettipalveluiden-kaytettavyys-7-elamaa-hankaloittavaa-helpotusta-1
Käytettävyys, se on vaikea laji.

 

Tarpeeton palvelu

Miksi lukijan tarvitsee nähdä vallitseva säätila nettilehden sivuilla? Eikös joka nykypuhelimessa ole ihan kelpo natiivisovellus moiseen, tai esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen hyvä ilmaisohjelma, joka taatusti antaa nettisivukikkulaa paremman säätiedot.

Harmitonta vakoilua

Vaan eipä tällä taida olla juurikaan tekemistä tuon itse säätiedon kanssa. Kuten ”OK-ruudussakin” sanotaan, palvelun ajatuksena lienee, että ihmiset auttavat itse mainosten kohdentamisessa (joka taas tarkoittaa lisää fyrkkaa talolle), kun heille tarjoaa jotakin tärkeää ’ilmaiseksi’. Niinkin tärkeää kuin lukijaa ympäröivän sään ilmoittaminen.

Ja tämä kun vaatii nykyisten sijaintitietojen välittämisen lehden palvelimelle, he tietävät suht tarkkaan missä päin maailmaa paraikaa kikkailet. Tietoa ei kuulemma tallenneta. Veikkaan silti jonkinlaisten statistiikkojen jäävän talteen, jotta mainoksia saadaan myytyä entistä kovemmilla hinnoilla tietylle alueelle.

Mutta, jos jätetään salaliittoteoriat sikseen, jää jäljelle vieläkin tuo erittäin ärsyttävä lisähidaste nettisivulle pyrkiessä. Itse en tarvitse heidän säätietojaan tai lähialueen markkinointiviestejä.

Käytettävyys syntyy toistoista

Toisekseen, tämä sama saakelin ilmoitus tulee joka kerta kun sivuille pyrkii. Eikö kukaan tullut ajatelleeksi, että lukija kenties havaitsee nämä vallitsevat säätiedot ikkunasta katsoessaan? Joka kerta on valittava joko ”Kumoa” tai ”OK”.

Ei kovin sulavaa, sanoisin.

 

2. Haluatko silti kuitenkin nähdä kenties sivuston mobiiliversion?

Toinen epäkohta, joka itseäni kiusaa tarpeettoman isosti, on se sama tivaaminen joka pirun kerta, että haluanko kenties nähdä sivustosta sen köpösen mobiiliversion? Ei, en halua. iPadissa, arvoisa palveluntarjoaja, on kyllä resoluutiota näyttää ihan se teidän oikeakin sivustonne.

Mutta huomasimme silti, että käytät näköjään mobiililaitetta.

 

Nettipalveluiden-kaytettavyys-7-elamaa-hankaloittavaa-helpotusta-2
Sen verran pieneltä vaikuttaa tuo sinun ruutusi, että haluat ehkä nähdä sisällön pelkistettynä ja levitettynä reunasta reunaan…

 

Hieno ominaisuus

Tämä hieno ominaisuus on yhä käytössä useilla suomalaisilla mediataloilla. Joku miero on onnistunut ihan lähivuosina myymään tämän idioottimaisen virityksen liki kaikille lehtitaloille. Iltapäivälehdetkin käyttivät muistaakseni vielä jokin aika sitten tätä samaista systeemiä. Nyt tilanne näyttäisi muuttuneen parempaan niiden osalta.

 

Nettipalveluiden-kaytettavyys-7-elamaa-hankaloittavaa-helpotusta-3
…joka sitten näyttää tältä. Helppoa ja selkeää, eikö!

 

”Responsiivisuus” on tätä päivää

Ilmeisesti lehtien digiosastot eivät ole kuulleet nettisuunnittelun responsiivisuudesta. Siinä ei kysellä koko ajan typeriä, vaan verkkosivusto mukautuu sen mukaan, minkä kokoisen näytön sivustokoodi automaattisesti havaitsee. Huomattavasti sulavampaa. Kokeile itse vaikkapa kaventamalla tämän blogin selainikkunaa.

 

3. Maksulliset sisällöt

Joo, okei. Ymmärrän kyllä, että jokaisen on jostakin ne pennosensa kaivettava, mutta silti ärsyttää, kun erinäiset lehdet markkinoivat somessa ja juttulinkeissään artikkeleita, joita et sitten näekään maksamatta. Ei tämä asiakasta palvele. Päin vastoin.

En tiedä sinusta, mutta itselläni jää kyllä juttu lukematta jos koen tulleeni harhaanjohdetuksi. Mikäli kyseessä on tärkeä uutinen, se löytynee kyllä jostain muualtakin heti luettavassa muodossa tai sitten kirmaan kauppaan hakemaan irtonumeron jos epätietoisuus jää kalvamaan.

 

4. Kirjautumispakko

Mikä siinä on, että tänä päivänä joka saakelin palveluun tai nettisivuille on ensin luotava puoli tuntia tunnuksia, että pääset äkkiä vilkaisemaan jonkun pienen pilipalijutun? Käyttäjätunnus varattu, käyttäjätunnus ei saa sisältää erikoismerkkejä, käyttäjätunnuksen tulee sisältää yksi iso kirjain, käyttäjätunnus ja salasana eivät voi olla samat, käyttäjätunnuksesi ei täytä käyttöehtosopimuksessamme mainitt… — pitäkää tunkkinne.

Ja kaikille nippelinnäpertelijöille, jotka juuri kohensivat silmälasejaan, todettakoon, että tämä oli kärjistetty, joskin todellinen esimerkki käytettävyysongelmista. Tokihan on myös palveluita, joihin on pakko rekisteröityä jotta se palvelisi tarkoituksensa mukaisesti.

Ja, koska tämä ärsyttää itseäni, en sitä vaadi sinultakaan. Voit vapaasti kommentoida blogiani hyvinkin vähäisillä tiedoilla. Aiemmissa, itsekoodaamissani blogeissa ei vaadittu edes tämänkään vertaa.

 

5. Emme usko sinun haluavan heti tietää ostoksesi lopullista hintaa

Joskus, kun kyseessä on tuote, jonka postikulut ovat merkittävät, tai mahdollisesti jopa enemmän kuin itse tuote, olisi mukavaa nähdä ne jo ostoskorissa. Siis jo kauan ennen viimeistä tilausvaihetta.

Vaan ei. Tämänkin on joku rillipiru suunnitellut usein niin, että ensin annat tuotetiedot, sitten annat nimesi ja puhelinnumerosi ja osoitteesi ja vielä varmistuksen sähköpostisi kautta ja sitten… Ehkä sitten pääset näkemään, olisitko ostanut tuotteen heiltä vai sittenkin jostain muualta.

 

Nettipalveluiden-kaytettavyys-7-elamaa-hankaloittavaa-helpotusta-4
Verkkokauppa.comin verkkokaupassa tilauksen kokonaishinta näkyy vasta viimeisessä vaiheessa.

 

Ihan hyvä mutta hankala

Tästä yhtenä esimerkkinä Verkkokauppa.com. Heidän nykyinen kauppasovelluksensa on pääsääntöisesti ollut helppokäyttöinen ja miellyttävä kokemus. Mutta mikä piru siinä on, että postikulut ja tilauksesi loppusumma lasketaan yhteen vasta sitten, kun olet ensin kahlannut läpi viisivaiheisen ostoskorin?

No juu, eri postitustavat näkee kyllä hintoineen jo ostoskorin kolmosvaiheessa, josta ne on helppo päässään laskea — mutta sitäkin ennen kakkosvaiheessa on kirjauduttava tai luotava uusi tili!

Tämä tosin lienee kauppasovelluksen ’ominaisuus’, eli sille ei luultavasti suunnittelijakaan paljoa pysty tekemään. Kauppias vielä vähemmän.

Toinen tapa

Pakko tässä kohden huomioida, miten hienosti Varusteleka on homman hoitanut. Kaikilla heidän tuotetietosivuillaan lukee simppelisti näin:

Ilmainen toimitus yli 100 € tilauksiin.
Toimitusmaksu normaalisti 4,00 € kotimaan paketeille ennakkoon maksettaessa. Kirjeet 2,00 €. Klarna laskutuslisä 3,50 €. Postiennakkomaksu 3,90 €.

Ei tarvitse ostajan kauaa aprikoida mitä mahtaa hieltä haiseva, inttipoikain mehustama pari sukkia maksaa suunnilleen kotiin kuljetettuna (2,00 €). Nuo vakiopostikulut on reilua myös asiakasta kohtaan, kun kaikkia hintoja ei arvota tilauksen mukaan vaan postikulu on aina rehdisti se yksi ennakkoon ilmoitettu summa. Oho, havaitsinko tässä juuri jotain yhtäläisyyksiä omaan hinnoitteluuni..?

 

6. Pienet hidasteet

Malliesimerkki amerikkalaisesta lakipykälähelvetistä on aikuisille suunnattujen videopelien kotisivut. Itsekin erinäisistä peleistä pitävänä on tullut toisinaan pistäydyttyä pelien sivustoilla, mutta sekään harvoin on aivan kitkatonta.

”Tarvitsemme ensin ikäsi, jotta voimme olla varmoja, että tämä teurastussilpomispaloitteluiloittelu varmasti sopii sinun herkästi tuntevalle, lapsenomaisen kermaiselle sielullesi.”

Nämä ovat onneksi melko vähäinen harmi, niistä kun yleensä selviää rämpyttelemällä jotakin ykköstä ykkösen perään ja lopuksi vielä jonkun 1928 — ja sisällä ollaan, tuossa saatanallisen synnin tyyssijassa!

 

Nettipalveluiden-kaytettavyys-7-elamaa-hankaloittavaa-helpotusta-5
Ikävarmistuslomakkeet alkavat jossain kohden käymään hermoille. Mutta lomakkeiden herättämää raivoaan pääsee onneksi purkamaan silmittömän väkivallan parissa pelaten.

 

Jonnet vauhdissa

Ihmettelen näitä ikärajajuttuja senkin takia, että kun itse kävin kokeilemassa uusimman Grand Theft Auto V:n moninpeliä, ainoa pelaajilta kuulemani pulina oli arviolta kymmenvuotiaiden jonnejen jokeltelemaa espanjaa ja lapsenomaista kikerrystä virtuaaliratin takana*.

Että silleen. Kyllä kannattaa hankaloittaa maksavien asiakkaiden sivustolle pääsyä. En edes aloita tässä keskustelua kopiosuojauksista.

* Ja tässä kohden asiaan vihkiytymättömille kukkahattuvouhottajille todettakoon, että näin se menee joka maassa, ei mitenkään erityisesti espanjaa puhuvissa maissa. Aikuisten pelit mielletään yhä lasten peleiksi.

 

7. Sähköpostiosoitteiden pimitys

Lopuksi vielä yksi pieni epäkäytännöllisyys, johon toisinaan törmään. Miksi yrityksen sähköpostiosoitteita ei voida pitää näytillä? Kyllä se yhteystietolomakekin on joskus ihan kiva, mutta esimerkiksi mobiililaitteilla käyttäisin mieluummin natiivisovellusta, eli laitteen omaa sähköpostiohjelmaa.

Muutenkin olisi kiva tietää, minne lähetetty sähköposti menee.

Eri juttu on tietysti tavanomaiset kusetusfirmat, niiden intresseissä kun ei ole väkeään tuoda julki.

 

Pelkkää puhetta

Tässä minä vain länkytän kuin omista luomuksistani ei puutteita koskaan löytyisi. Kysynkin nyt, havaitsetko puutteita Olbedesignin omien tuotosten käytettävyydessä, jotka sietäisivät päästä tälle listalle? Tämän blogin käytettävyyttä koetin jo hieman kohentaa. (Myös kotisivut tulevat uudistumaan kokonaisuudessaan, niistä olen itsekin löytänyt useamman puutteen.)

 

Muita kirjoituksiani samasta aihepiiristä:

Jalostaja, ei enää ”helpotusta arkeen”, pliis!

 

2 vastausta kirjoitukseen
“Käytettävyys nettipalveluissa — 7 helpotusta elämääsi hidastamaan”

  1. Hyviä havaintoja. Näin se on ettei sivuja selatessaan ja tietoa etsiessään halua mitään ylimääräisiä klikkauksia ja valintoja. Toivottavasti mahdollisimman moni, joka voi asioihin vaikuttaa, lukee listasi. Paljon on vielä tehtävää että sivujen suunnittelijat osaavat ennakoida mitä lukija seuraavaksi haluaa.

    1. Kiitos Hannu kommentistasi.

      Arvelen yhtenä syynä olevan mediataloille lobatut tekniset toteutukset, joita on sitten käytettävä talon jokaisessa mediapalvelussa vuosia, halusivat suunnittelijat tai eivät.

      Kirjoitustani saa tietysti jakaa eteenpäin jos joku lukijoista tuntee näitä asioihin vaikuttavia suunnittelijoita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Huomaathan, että arvostan omalla nimelläsi jättämääsi vastausta hassunhauskojen nimimerkkien takaa huutelemista korkeammalle. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista eikä paljasteta NSA:lle, mutta se mahdollistaa yhteydenottoni tarvittaessa — jospa kommentissasi olisi uuden jutun aihetta? Tarkistan ensimmäisen viestisi aina käsin roskapostin ja laittomuuksien varalta, mutta pääsääntöisesti kaikki kommentit kyllä julkaistaan sisällöstä tai mielipiteestä riippumatta kun vain maltat odottaa. Relax.