Kannattiko taas säästää ja ostaa se halvin mahdollinen?

Aamulehdessä oli 3.12. ilmoitus HD Pad -nimisen laitteen takaisinvedosta. Asiasta uutisoi nasevasti otsikoiden myös Digitoday. Itseasiassa juurikin tuon jälkimmäisen napakka ”Kannattiko tinkiä tabletista? Suomalainen, varo tulipaloa” -otsikointi sai minut uppoamaan syvällisen pohdiskelun synkkään suohon. Yllättävää kyllä, se halvin ei sitten aina olekaan kannattava hankinta.

Sinällään takaisinvedot eivät ole mitenkään ihmeellisiä, niitähän näkee lehdissä tuon tuosta. Mutta aivan erityisen jännittäväksi asian tekee se tosiasia, ettei niissä koskaan nähdä korkeatasoisiksi miellettyjä design-tuotteita tai vaikkapa Hifi-tasoisia äänentoistolaitteita. Voisiko ”törkeästi ylihinnoiteltujen” tuotteiden hinnalla ja laadulla olla sittenkin jokin mystinen yhteys?

 

Se halvin mahdollinen padi ei sitten ollutkaan kelvollinen?
Yllätyitkö, ettei satasella saakaan korkealaatuista laitetta?

 

”Markalla saat markan tavaraa”

Tottahan korkealaatuisemmissakin tuotteissa on toisinaan valmistusvirheitä. Niistä ei vain ilmoitella lehdissä. Yksi syy tähän lienee, että yleensä laadukkaampien palveluiden ja tuotteiden ostajien yhteystiedot ovat ostohetkellä saatuna kauppiaalla tallessa. Etenkin erikoisliikkeissä. Näin asiakas tavoitetaan tarvittaessa välittömästi ja laite vaihdetaan uuteen tai korjataan suht kivuttomasti. Eikä kukaan ehdi palamaan elävältä, toivottavasti.

Halpahallihinnoiteltuja tuotteita ei juuri ehditä testaamaan kun ne jo viilettävät laiskojen riistotyöläisten hikisissä hyppysissä liukuhihnaa pitkin kohti pakkaamoa ja lastaussiltaa.

 

Tarkkuus ja työn laatu

Todelliseen käyttöön suunniteltujen tuotteiden materiaalit ja käyttömukavuus ovat omalla tasollaan jo pelkästään siksi, että ennen niiden päätymistä lopputuotantoon on tehty luultavasti useita (jos ei peräti kymmeniä) prototyyppejä ja vaihtoehtoisia malleja. Näin valmistajalla on paremmat mahdollisuudet puuttua mahdollisiin laatuvirheisiin jo ennen myynnin aloittamista. ”Mutta hei, sehän maksaa tolkuttomasti, mitä järkeä?”, kysyvät alati rahan perässä juoksevat.

Mitä laadusta, kunhan se menee kaupaksi ja nopeasti, tekijöiden ollessa kaukana ennen kuin kukaan huomaa bluffin.

Tartuin tähän myös toisessa kirjoituksessani ”Ei ne halvimmat, vaan ne hyvät kotisivut”. Nämä samat lainalaisuudet vallitsevat myös websivustojen suunnittelun synkässä maailmassa.

 

Kestävä kehitys

Mielestäni sanonta ”köyhän ei ole varaa ostaa halpaa” on erittäin osuva, sillä halpojen vempeleiden elinkaari on erittäin lyhyt. Tämän olen kantapään kautta todennut ja niistä toivoakseni viisastunut. Tokihan on tuoteryhmiä, joissa valitsee vain halvimmat, mikäli niiden oletettu käyttöikä ei kovin pitkä ole muutenkaan. Kukapa nyt kotona arkikäytössä tarvitsisi hifitasoista tiskirättiä tai imurinpussia? Niitäkin kyllä yritetään tv:n ostoskanavilla kaupata tuon tuosta.

 

Käsityöllä on aina vastuuhenkilö

Käsin tehdyt tuotteet mielletään lähtökohtaisesti laadukkaammiksi kuin Kiinassa tuotettu bulkkiroina. Syynä tähän on se, että useimmiten käsityöläiset työskentelevät omissa nimissään ja haluavat näin ollen tehdä niin laadukasta työnjälkeä, jotta sitä ei palauteta, vaan tilataan jatkossa lisää. Käsityöläinen elättää itsensä vain laadulla.

Olen viimeaikoina päässyt läheltä seuraamaan modistin arkea ja hatunteon realiteetteja. Niin häkellyttävältä kuin se kuulostaakin, vielä nykypäivänäkin on kysyntää käsintehdyille, omaan päähän napakasti solahtaville hatuille. Naiset käyttävät teetettyjä hattujaan vuosia, ja niitä voidaan tarvittaessa hieman ”freesata” uusilla somisteilla ja korjauksilla. Näin ne eivät myöskään vanhene trendien mukana. Se ensikerran hankittu ’kallis’ hattu muuttuukin huomattavasti edullisemmaksi laatuhankinnaksi kuin ne puolen tusinaa markettilakkia, joita on hankittu sen koommin. Ja on taatusti tyyliin istuva eikä kutita.

 

Bulkkia käsityönä

Tietysti modistin alalla — kuten kaikkialla nykypäivänä — on enemmän niitä tekijöitä, jotka haluavat nopeasti ja halvalla tuottaa bulkkia. En vain käsitä, miksi helvetissä sitä täytyy tehdä käsin? Kukaan ei pysty kilpailemaan kiinalaisten halpatuotantojen kanssa. Sitten myös on niitä, jotka tekevät jokaisen neulanpiston viimeisiä kirjailuja myöten omin käsin neulalla. Viimeistään tämä saa äärimmäistä tehokkuutta tavoittelevat insinöörit ja markkinamiehet vapisemaan epävarmasti pälyillen.

Mutta kumpi on sitten lopulta tärkeämpää, mielekäs työ ja vuosikymmenien uskolliset asiakkaat jotka tilaavat jatkossakin tuttua laatua, vai nopeat fyrkat ja mehukkaat vuosineljännekset satunnaisten koijattavien turvin?

 

Osta, osta, osta!

Samaisessa Aamulehdessä oli myös mielenkiintoinen kolumni lasten lelujen sertifikaattien todellisesta tarkoituksesta. CE-merkinnän tuote saa ihan jo sillä perusteella, että tehdas sanoo sen täyttävän kriteerit. Kukaan ei tarkista.

 

Osta, osta, osta!
AL 3.12.2012

 

Sertifikaatin todellinen, raadollisempi syy olla olemassa on kirjoittajan mukaan yksinkertaisesti se, että näin taataan Euroopan omille markkinoille varma kysyntä ja tarjonta. Tätä en epäile ollenkaan.

Odotellaas vain, kuinka niitä nallensilmiä ja rata-auton renkaita taas tänäkin jouluna kaivellaan pikkumuksujen pökäleistä. Sitten vain pikaisesti palauttelemaan sukulaisten raijaamat huonolaatuisimmat roinat joulun jälkeen ja kaikki on taas niin kuin ennenkin! Pikku-Marttikin selvisi säikähdyksellä tukehtumisepisodistaan.

 

Hyi, fanipoikain kallista trendikamaa!

Kuten alussa mainitsin, myös laadukkaammiksi mielletyissä tuotteissa on toisinaan ongelmia. Itse koin tällaisen tilanteen viime viikolla, kun erehdyksissäni päivitin iPadin uudempaan käyttöjärjestelmäversioonsa. Tai siis olisin päivittänyt. Mutta se otti ja leikkasi kiinni kriittisellä hetkellä.

Tilannetta mutkisti se, että olin menossa palaveriin uuden asiakkaan kanssa muutamaa tuntia myöhemmin, enkä näin ehtisi saamaan kojetta matkaan. Moinen on nettihommissa aika kitkerä takaisku.

Ratkaisu

Ei siinä sitten muuta kuin soittoa Applen tukeen ja selvittämään tilannetta hikikarpalo ohimolla. Sama oli tapahtunut kyseisellä laitteella aiemminkin. Totesimme, että lienee vaihtokamaa koko kone kun ei tokene kikkailemallakaan.  Noh, tämä ainakin hoitui kivuttomasti. Ai niin, mainitsinko, että ruuhkasta johtuen puheluun vastaaminen kesti poikkeuksellisesti noin kymmenen sekuntia.

 

Halvin markettilaite ei palaa tehtaalle yhtä näppärästi.
Tehdasvaihto tuskin voisi enää näppärämmin toimia. Uusi tuote laatikosta ja vanha sisään, teipit pintaan, kuskille kouraan ja näin paketti onkin jo matkalla kohti määränpäätään.

 

Jo seuraavan päivän iltana sain UPS:n ovelle toimittamana uuden laitteen Hollannista. Suomenkielisten ohjeistusten ja valmiiden pakettikorttien myötä vanha kone on tällä hetkellä matkalla takaisin. Ratkaisu tuskin on kaikkein halvin valmistajallekaan, mutta tämä takaa taatusti asiakastyytyväisyyden. Valmistusvirheen sattuessa asiakasta ei saa jättää yksin ongelman kanssa. Maksoi mitä maksoi.

Ei tarvinnut lähteä vapaa-ajalla väijymään halpahallien satunnaisia asiakaspalvelijoita korvaavan ostokupongin toivossa.

Tämä on yksi niistä pienistä eroista laadun ja laadun välillä.

 

Aiheesta lisää toisessa kirjoituksessani, ”Ei ne halvimmat, vaan ne hyvät kotisivut”. Kirjoituksessa perustelen tärkeimmät syyt, jotka erottavat Olbedesignin palvelut muista sekalaisista ”kotisivu(koti)pojista”.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomaathan, että arvostan omalla nimelläsi jättämääsi vastausta hassunhauskojen nimimerkkien takaa huutelemista korkeammalle. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista eikä paljasteta NSA:lle, mutta se mahdollistaa yhteydenottoni tarvittaessa — jospa kommentissasi olisi uuden jutun aihetta? Tarkistan ensimmäisen viestisi aina käsin roskapostin ja laittomuuksien varalta, mutta pääsääntöisesti kaikki kommentit kyllä julkaistaan sisällöstä tai mielipiteestä riippumatta kun vain maltat odottaa. Relax.