Ei ne halvimmat, vaan ne hyvät kotisivut yritykselle

Spin-off

Tämä kirjoitus lähti elämään omaa elämäänsä suht laajana spin-offina, kun kirjoitin laatuun liittyvän tekstin. Mielestäni tämä pätee myös, kun ollaan teettämässä kotisivut yritykselle, jolloin imago on kaikki kaikessa.

Valitsetko sinä tilaajana mieluummin ne halvat vai ne hyvät sivut?

Silmille laukeaminen harmittaa

Itse en pidä halvoista rojuista, jotka laukeavat silmille kovemmassa käytössä. Tai rojuista, joissa ostohinta ei vastaa laatua. Ei ole kovin kauaskantoista ajatella, että ”näin halpoja ostan sitten vaikka useamman laatumerkin hinnalla”.

Tästä syystä tein hieman listausta, miten itse pyrin toteuttamaan työssäni omia laatuvaatimuksiani ja ravistelen alalla vallitsevia, epäterveitä normeja.

 

1 // Erilaisuutta ja kummia juttuja

Olbedesign on tunnettu rennosta otteesta ja hieman erilaisesta tavastaan lähestyä tuttuja, turvallisia asioita. Useimmiten pahennusta herättäen. Kukapa nyt ääneen tohtii tunnustaa haluavansa pilata sukulaistensa joulun tympeillä korteilla?

Tällaisesta toimistosta voinee ehkä odottaa saavansa jotakin valtavirrasta poikkeavaa?

 

Viihdetaiteilija Sheila & Sinsisters
Haluatko kokea yllätyksiä ja viihdyttäviä tempauksia, vai etsitkö mieluummin tasaisen varmaa, hajutonta ja mautonta joka ei vahingossakaan erotu massasta? Klikkaa kuvaa niin selviää mistä tässä ihanan hedelmällisessä asetelmassa oli kyse. [Kuva: Tauno Ahola]

2 // Vastuu laadusta

Olbedesign pyrkii erottautumaan useimmista kilpailijoistaan myös ideologiallaan. Lupaan, että saat taatusti tämän yrityksen parhaan työntekijän työpanoksen käyttöösi.

Kun on vain yksi tekijä, on hän yksin vastuussa työn laadusta. Vastuuta ei voi sysätä ”sen laiskan webbisuunnittelijan” kontolle palaverissa.

Tästä syystä peruslupauksenani on luomieni sivustojen laaja korjaustakuu, joka turvaa sivuston toimivuuden vaikka huomaisit virheen vasta myöhemmin. Ja halutessasi voit laajentaa takuun ihan oikeasti ikuiseksi korjaustakuuksi!

 

3 // Inhottavan tasaiset pakettihinnat

Tällä alalla vallitsee vahva käsitys siitä, että kun asiakas lähtee etsimään tekijää, joka suunnittelisi mainoskampanjan tai kotisivut yritykselle, projekti täytyy hinnoitella ehdottomasti asiakasyrityksen koon mukaan.

Eli suurille yrityksille hieman ekstraa samasta työstä.

Itse en tähän usko. En anna tapauskohtaisia arvioita kuin lisätöistä, eikä hinnoitteluni perustu planeettojen asentoon tai vallitsevaan taloustilanteeseen. Perushinnat ovat jokaiselle samat  — ja ihan julkisesti sivustollakin näkyvissä. Monet eivät tätä hyväksy.

 

4 // Useita luonnoksia, kunnes lopputulos miellyttää myös tekijää

Kuten muidenkin korkealaatuisten tuotteiden suunnittelijat, Olbedesignin tuotteet testataan taatusti toimiviksi ennen tuotantoa. Varaan runsaasti aikaa jokaisen verkkosivuston ulkoasun ja toimintojen suunnittelu- ja luomisprosessiin. Tälläkin hetkellä on valmistumassa työ, josta olen tehnyt seitsemän(!) erilaista luonnosta kunnes löysin mielestäni varsin mainion ratkaisun. Ja kylläpäs se onkin saakelin hieno!

// EDIT 01/2014: Tuon kyseisen sivuston vaiheisiin on päässyt sittemmin tutustumaan toisessa tekstissäni, ”Olbedesignilta upeat parallax-kotisivut yritykselle (2/3)

Asiakaslähtöisempi kuin asiakas toivoikaan

Luonnosten näpertely pistää jälleen tehokkuusajattelijoilla sukat pyörimään. ”Asiakasta sen täytyy miellyttää, eikä tekijää, senkin idari!”, sanovat. Vaan mitäpä jos pystynkin tarjoamaan osaamisellani asiakkaalle jotakin, mitä hän ei edes osannut odottaa, tarjolla kun on vain tavanomaisia Kotisivukonemainoksia ja naapurin Jorman serkun harrastenäperryksiä?

Tällä tavoin varmistuu myös oma mielekkyys työn toteuttamiseen. Kun työ maistuu ja jopa inspiroi, tulee myös lopputuloksesta näyttävä. Usein myös asiakkaan omat asiakkaat kiittävät tulosta. Ja tämä jos mikä innostaa jatkamaan valitsemallani tiellä.

Kotisivut yritykselle bulkkina, helposti ja äkkiä

Tällä alalla elää vahva ajatus siitä, että täytyy tuottaa paljon bulkkia nopeasti. Mielellään valmispohjilla ja sisällönhallintajärjestelmillä, sillä ne ovat hyväksi havaittuja, helppoja ja halpoja tapoja tuottaa nopeasti ihan perushyvät sivut. Eikä ketään tunnu haittaavan, vaikka ne eivät ilmentäisi yrityksen imagoa. Onhan siellä sentään logo ja kuvapankkikuvat suoraan Amerikasta.

 

5 // Taatusti henkilökohtainen asiakaspalvelu

Jälleen, kun on kyseessä yhden miehen firma, on turhaa yrittää pönkittää egoa suurten yritysten malliin ”Me hoidamme homman”. Herättää lähinnä myötähäpeän tunteita.

Yhteistyökumppanit ja alihankinta mainitaan tarvittaessa erikseen, mutta se on varma, että Olbedesignissa saat taatusti yrityksen parhaan työntekijän työpanoksen ja jokaisella toimistosta lähteneellä työllä on konkreettinen vastuuhenkilö. Se ainoa. Minä.

 

Näissä olosuhteissa valmistuvat kotisivut yritykselle
Odotitko kenties Olbedesignin toimiston sijaitsevan nuhjuisessa makkarinnurkassa, jossa vanha PC putputtaa pölypallojen seassa? Lue koko kirjoitus uusitusta toimistostani.

 

Ja sitten: Se Hinta

Olen usein huomannut, kuinka ihmiset mutristavat huuliaan alaspäin ja nostavat vaistomaisesti kulmakarvojaan nähdessään sivustoni. ”No hyi saakeli, mitkä hinnat!”, ajattelevat. Tietysti silmä hakeutuu heti ensimmäisenä näkyvillä oleviin hintalappuihin. Ehkä juuri tästä syystä mainostoimistoilla ei koskaan lue hintoja sivuillaan?

Kuten sanottua, täällä sivustosi suunnittelee yhteistyökykyinen, ammattitaitoinen web-suunnittelija, joka on tehnyt ja nähnyt monenmoista luomusta, eikä näin suostu vain kopioimaan helpointa vaihtoehtoa vaan pistää itsensä likoon jokaisessa projektissaan.

Kyllähän perussivustoja vääntäisi kolmet päivässä, jos haluttaisiin kilpailla vain hinnalla. Sillä saralla sattuu vain olemaan turhan paljon tunkua.

// EDIT 01/2014: Tai, voihan hommat hoitaa myös kuten ADsite. Vaikka tuossa jutussa oli kyseessä Facebook-tykkäykset, samaa toimintamallia voi toteuttaa myös halpasivustojen kanssa. Ei muuta kun koodarit Intiasta, rahat tyhmiltä ja menoks! ”Halvalla hyvää”, sanovat.

 

Loppusanat suoraan asiakkaalta

Se, mitä Olbedesign haluaa edustaa, tiivistyy erittäin mainiosti tuossa taannoin saamaani asiakaspuheluun joka alkoi seuraavasti:

”Halusin halvat ja hyvät nettisivut. Minulla on ne halvat. Nyt haluaisin ne hyvät.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Huomaathan, että arvostan omalla nimelläsi jättämääsi vastausta hassunhauskojen nimimerkkien takaa huutelemista korkeammalle. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista eikä paljasteta NSA:lle, mutta se mahdollistaa yhteydenottoni tarvittaessa — jospa kommentissasi olisi uuden jutun aihetta? Tarkistan ensimmäisen viestisi aina käsin roskapostin ja laittomuuksien varalta, mutta pääsääntöisesti kaikki kommentit kyllä julkaistaan sisällöstä tai mielipiteestä riippumatta kun vain maltat odottaa. Relax.