Adobe Creative Cloud – ”You’re doing it wrong”

Ammattilaisten de facto

Adoben ohitettua (ja ostettua) kilpailijansa sen ohjelmistot ovat olleet jo toistakymmentä vuotta graafisten  suunnittelijoiden oletustyökaluja. Nyt Adobe saattaa itse muuttaa tämän kaiken Adobe Creative Cloud -kikkailullaan.

Adobe jättää viimeistään nyt ilmeisesti kaikki vanhojen Creative Suite -pakettien ohjelmistot saataville ainoastaan Adobe Creative Cloud -jäsenyyden kautta. CS6-pakettia saa vielä hetken jälleenmyyjiltä pahvipaketissa.

Kesäkuussa julkaistaan uusi versio ainakin Photoshopista, jonka jälkeen jäljellä olevien fyysisten kopioiden saatavuus vaikeutunee dramaattisesti.

 

Adobe Creative Cloud
Adoben uusi toimintamalli muuttaa kaiken.

 

Uusia mahtavia ominaisuuksia

Juuri esitellyssä Adobe Photoshop Creative Cloudissa (Adobe PS CC) on toinen toistaan päräyttävämpiä uusia ominaisuuksia, joita ilman ei pysty suunnittelija tai valokuvaaja elämään, sanovat.

 

Kaunis ajatus vai korulauseita?

Adobella on kauniita ajatuksia maailmanlaajuisesta yhteisöllisyydestä sekä entistä paremmasta ylläpitotuesta ja muista Ameriikanihmeistä, joita se hehkuttaa tauotta kaikissa medioissaan:

”Tallennat ja synkronoit tiedostoja, jaat kansioita ja osallistut maailman suurimpaan luovaan yhteisöön. Saat käyttöösi ainutlaatuisia tuotteita ja päivityksiä heti, kun ne ovat saatavilla.”

”Synkronoi, tallenna sekä jaa. Hanki jopa 100 Gt pilvitallennustilaa. Käytä ja jaa töitäsi sijainnista riippumatta”

Kuulostaa nykyaikaiselta. Vaan mitä tekevät ne, joilla ei ole kummoisia verkkoyhteyksiä? Olen seurannut kommentteja ammattivalokuvaajilta, jotka ovat puolen vuoden toimeksiannolla Afrikassa ja jäävät näin ”lisensoimattoman” ohjelman varaan kun eivät pysty varmentamaan ohjelmistojaan netissä kuukauden välein. Savannilla kun ei juuri yhteyksiä ole. Puhumattakaan Etelämantereesta. Ei hyvä.

 

Strategiat hieman hakusessa?

Eipä siitä ole kuin pari-kolme vuotta kun Adobe kertoi siirtyvänsä versiokehityksessä kokonais- ja ”puolikkaisversioihin”. Eli paketit myytiin kerran vuodessa pikkupäivityksinä. CS5, CS5.5, CS6. Siihen se sitten jäikin. Nähtävästi tämä malli ei tuottanut tarpeeksi rahavirtaa.

Ihmekös tuo kun päivitykset olivat melko vähäisiä. Nyt päättivät sitten kokeilla uutta ideaa.

 

Et halua ostaa sitä, haluat leasing-sopimuksen

Adobe on nyt päättänyt, että ohjelmistojen kertaostokset ja ohjelmistopaketin fyysinen hallinta ovat niin ysäriä, ettei se enää halua tukea moista toimintaa. Kalliiksihan niiden tuottaminen ja postitus käy. Ai niin, ja säästää luontoa.

Jatkossa paketti laskutetaan kuukausittain. Käytitpä sitä tai et. Jonkin aiemman (CS3 tai uudemman) ohjelmistopaketin omistajat saavat ensimmäisen vuoden ajan kuukausimaksunsa huimalla 40% alennuksella. Eli hintaan 36,89 euroa kuukaudessa. Ihanan halpaa.

Sitten se nouseekin vuoden jälkeen siihen normaaliin 61,49 euroon/kk. Vuosihinnaksi tulee siis kokonaispaketille 737,88 euroa.

Vuosihintaa voi verrata siihen 18-24 kk välein ostettuun suurempaan versiopäivityspakettiin jossa kaikki ohjelmat päivittyvät kerralla uuteen versioon. Onhan tämä ihan kohtuullinen hinta ottaen huomioon, että se vastaa vanhaa Adobe Creative Suite Master Collectionia jossa on puljun kaikki ohjelmistot.

Paitsi Lightroom. Sitä ei ole tässäkään. Ovat luvanneet miettiä valokuvaajille suunnattua pakettia jossa olisi Photoshop ja Lightroom yhdessä.

 

Adobe Photoshop CC
Photoshopin uusi mainoskuva antaa yhtä himmeän vaikutelman kuin heidän hinnoittelunsakin. (Kuva: Adobe)

 

Se pieni ”mutta”

Tässä tosin on yksi pieni ”mutta”, joka laskee aika reippaasti sekä omaani että lukuisten muiden vuokrausintoa. Hinta on näet jälleen kerran dollareissa aivan eri kuin euroissa. Tällä kertaa jopa vielä härskimmin kuin normaalissa ”1 euro = 1 dollari” -hinnoittelussa.

Amerikkalainen suunnittelija maksaa espressonsa takaa naurahtaen digitaalisesta tilauksestaan normaalihintaisena $49,99 kuukaudessa, eli noin 38,10 euroa.

Me eurokansalaiset sen sijaan maksamme samasta palvelupaketista reippaasti enemmän, 61,49 euroa kuussa!

Aika rapsakkaa, sanoisin.

Eikä tätä pysty edes fyysisten kopioiden tapaan tulliveroilla ja postituskuluilla perustelemaan kun kyseessä on digitaalinen palvelu ja ladattavat tuotteet. Yrittänevät venkoilla perusteluihin muun muassa arvonlisäverotusta. Mikä tosin tekee hinnoittelun vielä oudommaksi sillä esimerkiksi Saksassa ALV on Suomea alhaisempi mutta paketin hinta sama. Mitä helvettiä, Adobe?

Ettei vain todellinen syy olisi tuo ikiaikainen perisynti: ahneus. Täytyyhän heidänkin varmistaa, että osakkeenomistajat nauravat edelleen matkalla pankkiin vaikka lama kuinka velloisi ja nakertaisi ohjelmistojättien optioita.

 

Ihan hyviäkin juttuja ja etuja

Täytyy samaan hengenvetoon todeta, että onhan tuossa monia ihan hyviäkin ominaisuuksia samaan rahaan. Tilaaja saa muun muassa Typekit-fontiston käyttöönsä verkkosivuprojekteissaan, joka maksaa nelisen kymppiä vuodessa erillisenä. Tilaaja saa myös Pro-tilin Behance-portfoliopalveluun, joka sekin kustantaa 99 dollaria vuodessa.

Mutta silti, nykyinen hinnoittelumalli ei ole mitenkään kohtuullinen. Puhumattakaan ajatuksesta, että käyttäjä pakotetaan pysymään tilaajana tai kaikki työasemalla lojuvat uudemmat asiakastyöt lakkaavat toimimasta. Aikamoinen kuristusote, sanoisin.

 

Kelkka josta ei hypätä vauhdissa pois

Tässähän tietysti ajattelee heti ensimmäisenä, että ”otanpa tuon 12 kuukauden jakson ja tusailen kuvia sen minkä ehdin. Sitten vain lopetan sen ja elämä jatkuu leppoisasti vanhan hyllyssä lojuvan pakettiversion kanssa.” Vaan ei.

Tietenkään versioyhteensopivuus ei ole alaspäin kummoinen. Tiedostot varmaan aukeavat vanhemmalla versiolla ja ovat ehkä joten kuten muokattavissakin, mutta jotain puuttuu. Photoshop-tiedostojen yhteensopivuus lienee melko hyvä, ainakin jos kaikki kuvat on tallennettu ”Maximize compatibility” -optiota käyttäen. Mutta samalla kun kuva avataan ja tallennetaan vanhassa versiossa,  menetetään myös kaikki uudet ominaisuudet. Eikä mikään takaa, että ne edes aukeaisivat jos olet tehnyt suurempia muutoksia.

Eli johtopäätöksenä voisi todeta, ettei tästä kelkasta enää hypätä pois kun tilaajaksi ryhtyy.

 

Turha painolasti pois

Poistavat samalla muinoin Macromedian kehittämän Fireworksin ohjelmistotarjonnastaan. Se taatusti korpeaa niitä web-kehittäjiä, jotka sanovat sen olevan paras ohjelma käyttöliittymäsuunnitteluun.

Päätös on toisaalta ihan ymmärrettävä, sillä tekijät ovat ajan saatossa lisäilleet Photoshopiin ja Illustratoriin suuren osan ominaisuuksista jotka tekivät Fireworksista vahvan kilpailijan. Onhan se ihan loogista kaventaa ohjelmistotarjontaa ja keskittyä kehittämään vain muutamaa kärkituotetta. Fireworks ei sitä koskaan Adobella ollut.

 

Adobe Creative Cloud -
Fireworks ei enää mahtunut mukaan. (Kuva: Adobe)

 

No more faniboys

Täytyy kyllä sanoa, että itselläni on alkanut — hyvinkin pitkäaikaisena käyttäjänä* — sydämenmuotoiset fanipoikalasit väistymään silmiltä Adoben suhteen. Heidän ohjelmistoistaan ainoastaan Photoshop tuntuu edistyvän eri versioiden välillä. Toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän. Muut junnaavat selkeästi paikoillaan. Ketä kiinnostaa, pystytkö entistä helpommin lisäämään valmisefektejä tai nappia painamalla julkaisemaan kuvasi Facebookissa?

Ammattilaiset vaativat pikkutarkkoja hienosäätöjä ja erilaisten standardien saumatonta ja kehittyvää yhteensopivuutta. Eivät kädestäpitelyä. Sen vuoksi heitä kutsutaan ammattilaisiksi.

Vielä jokunen vuosi sitten nämä paketit olivat ammattikäyttöön tehtyjä ohjelmistotyökaluja, nyt uudistukset ovat olleet pitkälti ”helposti ja hauskasti koko perheelle” -tyyppisiä ratkaisuja, kuten juurikin tuo helpotettu Facebook-julkaisu. Tilaan kuvani ifolorista jos haluan saada jotain perushelppoa heti nappia painamalla.

 * Aloitin harjoittelun Photoshop 5.5:n parissa. Nykyinen on versio 14.2

 

Tarpeeksi on tarpeeksi!

Koodauksen puolella on sentään vielä vaihtoehtoja. Itse vaihdoin vuoden alussa Dreamweaver CS 5.5:n monipuolisempaan Coda 2:een, jolla saan huomattavasti tehokkaammin luotua sellaisen sivuston kun haluan. Ilman mitään aloittelijoiden helppokäyttötoimintoja.

Ja hintakin on vain 75 dollaria. Kertaostos.

Nyt olisi toivottavaa, että vuosien jälkeen tulisi jokin yritys kilpailemaan samoista markkinoista Adoben kanssa. Heidän monopoliasemansa ei ole hyväksi alan kehitykselle.

// EDIT 01/2014: Rahoitin vuoden 2013 loppupuolella myös lupaavaa Kickstarter-projektia, Macaw-websuunnittelutyökalua. Mainosvideoiden perusteella se lupailee suuria mullistuksia nettisuunnitteluun. Tästä ehkä myöhemmin lisää.

 

Loppusanat

Tiedä sitten, onko tämä vain omaa pihistelijän nillitystäni. Itse kun aina mielelläni ostan palvelut ja tuotteet kertaostoksena jotta ne toimivat taatusti palveluntarjoajasta riippumatta.

Olet varmasti huomannut, ettei Olbedesignkaan tarjoa alalla tavanomaista kuukausihinnoittelua verkkosivustopaketteihin, vaan asiakas lunastaa ne ennakkoon tiedossa olevalla kiinteällä summalla omakseen. Päivittää voi sitten kun siltä tuntuu. Näin sen pitäisi olla ohjelmistoalallakin.

Pohdiskelen, miten suu pannaan kun keksivät parin vuoden päästä nostaa kuukausimaksun vaikkapa 250 euroon? Ja tottakai kaikki firman työt on toteutettu siihen mennessä uusimmilla ohjelmistoilla…

 

//EDIT 01/2014: Heikkona ihmisenä minäkin murruin lopulta mainosmiesten edessä. Lankesin heidän katalaan juoneensa, ja tätä nykyä syydän Adobelle kuukausittain rahaa kyselemättä hankalia. Löivät viimein sen verran kohtuullisen tarjouksen eteen, etten voinut kieltäytyä. Sain diilissä Photoshopin, Lightroomin, Behance Pro Site:n sekä 20Gt pilvitallennusta. Mutta mikä tärkeintä, tällä kertaa hinta on maltillinen myös Euroopassa. Vain 9,99 euroa (alv0%) kuussa.

 

(Artikkelikuva: blogs.adobe.com)

Yksi vastaus kirjoitukseen
“Adobe Creative Cloud – ”You’re doing it wrong””

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomaathan, että arvostan omalla nimelläsi jättämääsi vastausta hassunhauskojen nimimerkkien takaa huutelemista korkeammalle. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista eikä paljasteta NSA:lle, mutta se mahdollistaa yhteydenottoni tarvittaessa — jospa kommentissasi olisi uuden jutun aihetta? Tarkistan ensimmäisen viestisi aina käsin roskapostin ja laittomuuksien varalta, mutta pääsääntöisesti kaikki kommentit kyllä julkaistaan sisällöstä tai mielipiteestä riippumatta kun vain maltat odottaa. Relax.